مردم قبل از اسلام در یک مرتبه پایین انسانى زندگى مىکردند ودائما در حال جنگ و جدال با یکدیگر بودند، تا اینکه نور اسلامبر دلهاى تاریک آنها تابید و حیات طیبه را براى آنها به ارمغانآورد. از آن روز تاکنون دشمنان دین و بشریت، از راههاى گوناگونبه مقابله با اسلام پرداخته و در صدد انحراف مسلمین بودهاند. درعصر حاضر هم با تهاجم فرهنگى غرب و صهیونیسم و ضعیف جلوه دادندین به دست روشنفکران بیمار و نیز به وسیله تجمل گرایى، هویتاصلى مسلمانان را مورد هجوم قرار دادهاند.
مقاله حاضر با ذکر نکاتى از آثار منفى تجمل در اسلام و جامعهو... به بررسى آن پرداخته تا گوشهاى از راههاى تهاجم فرهنگىدشمن را نشان دهد و ضمن آگاهى دادن از عواقب سوء تجمل گرایى وزیانهاى جبرانناپذیر یا صعب العلاج آن، توجه خردمندان جامعه رابه نیرنگهاى جدید دشمن جلب کند و ضمن یاد آورى توجه اسلام بهزندگى دنیایى مسلمانان به یاد آورد که دنیا محل زندگى موقتمىباشد. خوشىهاى آن موقت و گذرا است و آنچه زندگى واقعى تلقىمىشود، زندگى ابدى، راحت و همیشگى آخرت مىباشد.
در این باره قرآن مىفرماید: «المال و البنون زینه الحیاهالدنیا و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا» مالو فرزندان زینتحیات دنیایى هستند و(لیکن)اعمال صالح که تاقیامتباقى است(مانند نماز، تهجد و ذکر خدا و صدقات جارى چونبناى مسجد و مدرسه و موقوفات و خیرات در راه خدا)، نزدپروردگار بسى بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.
دین مبین اسلام در عین حال که به زندگى دنیایى انسان توجهدارد و خداوند متعال وسایل رفاه و آسایش او را در دنیا فراهمآورده است، مسلمانان را به عدم افراط و تفریط در این زمینهفراخوانده و به یک زندگى معتدل و خوب دعوت مىکند.
وقتى که انسان زمام نفس خود را در دست گرفت، بر او لازم استکه حقوق جسمانى خود را نیز بشناسد و از زیبایىهاى زندگى کهخداوند براى او حلال کرده، که شامل تمام لذات و مظاهر زندگى استو مزاج انسان سالم و معتدل طالب آنها است، بى تفاوت نباشد، حتىبراى نیاز جسمى ارزش قائل شده و دستور مىدهد که در صورت ضرورت،افرادى که چیزى براى خوردن ندارند تا زنده بمانند براى ادامهحیات از گوشت میته بخورند. در حالى که گوشت میته براى افرادعادى حرام است!
انسان فطرتا کمال جو و زیبایى دوست مىباشد. بر همین اساس،اسلام ضمن اعتراف به این مساله و نیازمندىهاى دیگر زندگى که درطبیعت انسان نهاده شده، آنها را با میل به ترقى که این میل نیزدر طبیعت انسان ریشه دارد معارض نمىداند.
«گوستاولوبن» وزیر سابق فرانسه در کتاب «تاریخ تمدناسلامى» مىنویسد:
«تاکنون هیچ مردمى مانند مردم جزیره العرب دیده نشده که درمدتى کوتاه و اندک، بتواند به این حد از تمدن نائل شود» . اینپیشرفتسریع مسلمین در صدر اسلام، نشانه اهمیت دادن اسلام بهزندگى دنیایى مسلمانان است. اما نظر اسلام این است که باابزارهاى ترقى به ترقى نهایى که همان هدف خلقت انسان استبرسندو آن، تامین رفاه زندگى ابدى در کنار زندگى دنیایى است. اینکزیبایى و تجمل را در اسلام بررسى مىکنیم.
زیبایى غیر از تجمل مىباشد و در اسلام جایگاه مثبتى دارد. بهعنوان مثال، اسلام نظافت را نوعى زیبایى مىداند و به آن سفارشمىکند، زیرا در اثر مراعات نظافت زندگى انسانها در صفا و آرامشخواهد بود. اما تجمل که ناشى از زیاده خواهى و اسراف مىباشد،افراد جامعه را به ورطه سقوط مىکشاند و موجب از بین رفتن شخصیتوالاى انسان مىشود. دشمنان اسلام نیز دقیقا از این همین راه،یعنى با نشان دادن تجمل به عنوان یک نیاز در جامعه. ایجادوابستگى مىکنند و ملتها را به خصوص ملتهاى مسلمان را بهسقوط و تباهى مىکشانند.
در هر جامعه مترقى و متمدن، نشانه ترقى و تمدن، مغزهاى متفکرو مخترعان و... آن جامعه هستند، نه در صد بالاى تجمل و مصرفگرایى. نویسنده خود شاهد بود که در جنگ عراق و کویت، افرادى کهاز کویتبه ایران آمده بودند وقتى زندگى غیر تجمل مردمایران(قم)را مىدیدند، اعتراف مىکردند که زندگى درست و اسلامىهمین است و اظهار مىداشتند که وقتى که به کویتبرگردیم به روششما ایرانیان زندگى مىکنیم و قبول داشتند که زندگى آنها یکزندگى مصرفى و پرتجمل است. روح مصرف گرایى به قدرى در آنهاریشه دوانده بود. که حتى نخهاى کامواى بافتنى، به صورت بریده وکوتاه شده از کشورهاى دیگر برایشان فرستاده مىشد! به همین علتاست که دشمنان انقلاب اسلامى در صدد رخنه کردن به شجره طیبهانقلاب اند که بسان موریانه آن را از درون بپوسانند چون دیدندکه مردم شریف ایران نه تنها زمین نخورد و سقوط نکرد، بلکه دستسایر ملتهاى ضعیف جهان را هم گرفت و الگوى آنها شد.
تجمل انواع و مراتبى دارد. در اخلاق، رفتار، حتى در سیاست وصنعت هم رسوخ کرده است، ولى غالبا در قالب پوشاک و لوازم لوکسزینتى و غیر ضرورى ظاهر مىشود که هر یک از اینها در تغییرفرهنگ خودى و جایگزین کردن فرهنگ بیگانه موثر مىباشد. و عواملتحریک شهوات، خیالبافى، در رویا زندگى کردن، اسراف، بى عاطفهبودن و ظلم و خیانت را به همراه دارد. و از همه مهمتر ایجادسستى نسبتبه اعتقادات و پوچى و دنباله روى از دشمنان اسلامخصوصا در نسل جوان مىنماید.
در یک نگاه خردمندانه، مىتوان به سادگى متوجه شد که وسایلرفاهى غیر ضرورى که گاه تولیدات داخلى هم جزء آنها حساب شده وبا مارک خارجى عرضه مىشود، نسبتبه سایر تولیدات داخلى وواردات چشمگیر و قابل تامل است. و براى خرید آن وسایل و...
میلیونها تومان سرمایه از کشور خارج مىشود و به جیب دشمناناسلام مىرود و آنها به وسیله همان سرمایهها بر علیه اسلام توطئهمىکنند و به وسیله نشریات مضر و مسموم افکار پاک و اسلامى مردم،خصوصا نسل جوان جامعه را که به قول حضرت امام «سرمایههاى فوقالارض» هستند به رکود مىکشانند. در یکى از پرتکلهاى حکماى یهود(صهیونیسم) آمده است. «ما بوسیله کتاب هایى که با سبک شیواو(زیبا)منتشر مىکنیم افکار مسموم را به خورد مردم مىدهیم.»
اکنون که بیستسال از انقلاب اسلامى ما مىگذرد، در حالى کههویت و فرهنگ ملى ما آمیخته با اسلام است، ولى امروز در جامعهما اخلاق و رفتارهایى به چشم مىخورد و مورد قبول واقع شده که بافرهنگ اصیل مذهبى و ملى ما در تضاد است.
چرا باید وسایل زندگى و تزیینى، حتى خوراک و تغذیه ما کهریشه در فرهنگ بیگانه دارد، به قدرى در جامعه ما رواج پیدا کندکه رنگ جامعه اسلامى ما را عوض کند و انقلاب اسلامى ما را زیرسوال ببرد.
اگر به همین منوال بگذرد. مىرود که ملیت و فرهنگ ما دستخوشیک تحول ناشایست و غیر اسلامى قرار بگیرد. این در حالى است کهاز گوشه و کنار دنیا، مردم جهان براى نجات زندگى خود به مردمایران روى آوردهاند و جنبشهاى آزادیبخش دنیا براى مبارزه بااستعمارگران مردم ایران را الگوى خود قرار دادهاند.
دلیل بر این مدعا گزارش مجرى سیماى شبکه یک، در روز افتتاحصداى برون مرزى ایران مىباشد که ایشان مىگفتند: «سالانه بیش ازسى هزار نامه از گوشه و کنار جهان به ایران مىرسد که در رابطهبا شناساندن اسلام براى آنها مىباشد.»
جاى بسى تاسف و نگرانى است که در چنین موقعیتى که ایرانجایگاه خود را به عنوان رهبر و الگو در جهان پیدا کرده است،عواملى دستبه دست هم دادهاند و براى گسترش این وضع ناپسند درجامعه با تبلیغات آبکى و فریبنده، مظاهر کم ارزش مادى را دررسانههاى گروهى حتى در تابلوهاى خیابان و بر روى بدنهاتوبوسهاى خط واحد ترویج مىکنند، به طورى که سبب شده استشیوعاین وضع(بیمارى)به سرعت رو به رشد بگذارد.
امام راحل مىفرماید: «رادیو، تلویزیون و مطبوعات و سینماهاو تئاترها از ابزارهاى موثر تباهى و تخدیر ملتها، خصوصا نسلجوان بوده است و از آنها براى درست کردن بازار کالاها، خصوصاتجمل و تزئین از هر قماش از تقلید در ساختمانها (گرفته)تانوشیدن و پوشیدن و گفتار در فرم آنها استفاده کرد. ما دزد رابیرون کردیم اما خودمان را پیدا نکردیم.» آیا این است قدردانىاز خون شهدا و سالهاى دور از وطن بودن امام(ره) «افان مات اوقتل انقلبتم على اعقابکم.» اگر او به مرگ یا شهادت در گذشتباز شما بدین جاهلیتخود رجوع خواهید کرد؟
همان طور که اشاره شد، اسلام ضمن اهمیت دادن به زندگى دنیایىبشر، او را براى به دست آوردن لذتها و زیبایىهاى دنیا تشویقنیز مىکند. قرآن کریم مىفرماید:
«و ابتغ فیما آتیک الله الدار الاخره و لاتنس نصیبک منالدنیا» . به هر چیزى که خدا به تو عطا کرده، از قواى ظاهرى وباطنى و مال و سایر نعمتهاى دنیا بکوش تا ثواب و سعادت دارآخرت تحصیل کنى و(لیکن)بهرهات را هم از(لذات و نعم الهى)دنیافراموش مکن.
قرآن کریم به افرادى که گمان مىکردند تحریم زینتها و پرهیزاز غذاها و روزىهاى پاک و حلال نشانه زهد و پارسایى و مایه قرببه پروردگار است، با لحن تندى مىفرماید:
«قل من حرم زینه الله التى اخرج لعباده و الطیبات منالرزق» . بگو اى پیامبر چه کسى زینتهاى خدا را که براى بندگانخود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده؟ سپسبراى تاکید اضافه مىکند: به آنها بگو این نعمتها و موهبتهابراى افراد با ایمان در این زندگى دنیاآفریده شده اگر چهدیگران نیز بدون داشتن شایستگى از آن استفاده مىکنند و نیز«قل هى للذین امنوا فى الحیوه الدنیا خالصه یوم القیامه.»
بگو این نعمتها در دنیا براى اهل ایمان است و خالص اینها(یعنىلذات کامل بدون الم)و نیکوتر از اینها در آخرت بر آنان خواهدبود.
در مورد استفاده از انواع زینتها اسلام مانند تمام موارد، حداعتدال را انتخاب کرده و ضمن تشویق مردم به استفاده از نعمالهى به خاطر طبع زیادهطلبى انسان که ممکن استسوء استفاده کندو به جاى استفاده عاقلانه راه تجمل پرستى و زیاده روى را پیشبگیرد مىفرماید: «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا» بخورید وبیاشامید و اسراف نکنید.
کلمه(اسراف)کلمه بسیار جامعى است که هرگونه زیاده روى درکمیت و کیفیت و بیهوده گرایى و اتلاف و مانند آن را شامل مىشود.
«امروز تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است که سرچشمه بسیارى ازبیمارىها غذاهاى اضافى است که به صورت جذب نشده در بدن انسانباقى مىماند که هم بار سنگینى استبراى قلب و سایر دستگاههاىبدن و هم منبع آماده براى انواع عفونتها و بیمارىها.»
قرآن کریم تغذیه را به عنوان یک وسیله تکامل پذیرفته، لذاسفارش به خوردن غذاى پاک مىنماید چون غذاى حلال بر روى اخلاقانسان اثر دارد. لذا مىفرماید:
«کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا» از غذاهاى پاکیزه حلالتناول کنید و به نیکوکارى و اعمال صالح بپردازید.
از آنجا که تجمل گرایى، روى آوردن به دنیا محسوب مىشود وسایر دلبستگىها به دنیا و وابستگى را به دنبال دارد. امام صادقعلیه السلام مىفرماید: «راس کل خطیئه حب الدنیا»
سر هر خطا، دوستى دنیاست و نیز مىفرماید: به راستى شیطانآدمیزاده را در هر چیزى مىچرخاند(تا او را گمراه کند) و چون ازاو درمانده گردید، در برابر پول و مال دنیا جلو او را سختمىبندد و گردن او را مىگیرد.
امام باقر علیه السلام مىفرماید: نمونه آزمند بر دنیا،کرم ابریشم است که هر چه بیشتر ابریشم بر خود مىتابد و مىپیچدراه بیرون شدن خود را دورتر و بستهتر مىنماید تا از غم و اندوهمىمیرد. گرایش به تجملات زندگى، انسان را دچار بحران اقتصادىمىکند و حتى به خاطر به دست آوردن و نگهدارى آن تجملات، دچاربحران روحى هم مىشود. گرچه لذتى به همراه دارد اما لذتش زودگذرمىباشد. على علیه السلام مىفرماید: هر که دنیا را در چشمخویش عظیم گیرد و جایش را در دلش بزرگ دارد و آن را بر خدابرگزیند و به سوى آن انقطاع پذیرد(از همه ببرد و به آن پیوندکند) چنین کسى درستبنده دنیاست .»
اینها نمونههاى کوتاهى بود از آیات و روایات، در نکوهش دنیادارى و گرایش به تجملات و استفاده درست از دنیا در حدى که موردقبول اسلام است که تقدیم شد.
به همان نسبتى که تجمل در جامعه برقرار مىشود، به هماناندازه هم ذهن مردم متوجه منافع خصوصى مىگردد. زمانى همهمسلمین در صدر اسلام به پیشرفت اسلام فکر مىکردند و در سایهبرادرى و برابرى متحد بودند، در مقابل دشمنان اسلام سر خمنمىکردند، قدرت مسلمین نفوذناپذیر بود. و در راه رسیدن به هدفنهایى که گسترش و پیروزى اسلام بود از هیچ ایثار و گذشتى دریغنمىکردند، اما از وقتى که گرایش به تجملات و دنیا پرستى در میانآنها رواج پیدا کرد، این عظمت رو به تنزل گذاشت. «جرجىزیدان» مورخ مسیحى لبنانى مىنویسد: «پس از آن که اعراب بهکشور گشایى پرداختند، سیم و زور غلام و کنیز به جزیرهالعرب روانگردید و اندک اندک اعراب مسلمان به فساد و هرزگى گرائیدند.
بنابراین سرنوشت مسلمانان صدر اسلام باید لوح عبرت براىمسلمانان عصر حاضر و آینده باشد. انقلاب ما هم وقتى پایدارخواهد بود که همه امور زندگى ما انقلاب باشد، ولى تجمل مانع اینامر است افرادى که فقط به چیزهاى ضرورى احتیاج دارند و آرزویىجز افتخار میهن خودشان ندارند «مردمى که انقلاب کردند وانقلابشان حفظ و احیاء ارزشهاى اسلامى و ملى بود اما وقتى روحشانبا تجمل فاسد شده باشد آرزوى دیگرى ندارند و به زودى دشمنقوانینى مىشوند که مزاحم او هستند» لذا مىبینیم افراد متجملدین گریز هم هستند، چرا که قانون اسلامى مانع جذب شدن آنها درتجملات استبه قول «منتسکیو» : در این زمان است که تقواى ملىبا چه سرعتى رو به انحطاط مىرود زمانى که مردم روم به تجمل روىآوردند، در سلطنت «تى بر» نمایندگان سنا پیشنهاد کردند کهقوانین سابق مربوط به تجمل دوباره برقرار شود. شاه که مردى بااطلاع بود با این تقاضا مخالفت کرد و گفت: دولتبا وضع فعلىنمىتواند دوام کند.»
حکام نالایق جهان اسلام، فضایل اخلاقى و رفاه متوسط مسلمانان رابه خاطر زیاده خواهى و جاهطلبىهاى خودشان از میان مسلمینبرداشتند و قوانین اصیل اسلامى را که مورد تاکید رسولخدا(ص)بود، به دست فراموشى سپردند و خود و مردم را اسیر تجملاتکردند. این انحراف از زمان «عثمان بن عفان» شروع شد. «ابنخلدون» مىنویسد: دین در آغاز امر، مانع غلو کردن در امر بناهابود و اسراف در این راه را بى آن که میانه روى باشد، روانمىدانست و چون مردم از روزگارى که دین فرمانروایى مىکرد دورشدند، به این گونه مقاصد بىپروا گردیدند و طبیعت کشوردارى وپادشاهى و تجمل خواهى بر آنان غلبه یافت. بنابر نقل مسعودى،عثمان در پنجمین سال خلافتخود که بیست و هشتسال پس از هجرتپیامبر بود، دستور داد خانهاى مجلل برایش ساختند که اتاقهاىمتعدد و زیبا و تالارهاى بزرگ داشت این تجمل گرایى کم کم بهاطرافیان عثمان و کارگزاران و در نهایتبه مردم سرایت کرد.
در «طبقات ابن سعد» آمده:
زبیر صحابى نامدار اسلام در بصره خانهاى ساخت که امروزه هممعروف است و تجار و ثروتمندان بحرینى و غیر بحرینى در آن جااتراق مىکردند و در کوفه، مصر، اسکندریه هم خانه هایى ساخت.
بعد از مرگ زبیر 50 هزار دینار و 1000 اسب و هزار عبد و کنیزباقى ماند.
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
منوی اصلی
صفحه نخست
پست الکترونیک
صفحه ی مشخصات
خانگی سازی
ذخیره کردن صفحه
اضافه به علاقه مندیها
فهرست موضوعی یادداشت ها
پیغمبران و دین آسمانی[3] . تجمل گرایی و آفات آن . دکتر علی شریعتی . سقوط تنهایی . علمی (مهندسی حرارت و سیالات)
سیاسی
اجتماعی
فرهنگی
ورزشی
تار . لحظاتی با اندیشمندان . مکانیک جامدات .
نوشته های پیشین
آبان 89
مهر 89 اسفند 89 بهار 90 راز الهی صدوبیست ساله شی اخراجی ها و جدایی نادر از سیمین جون کتک شوهر اعتیاد به اینترنت فرق ایران با..... داستان خواندنی بهار 91 بهار 92 لوگوی دوستان
لینک دوستان
صفحات اختصاصی
آمار وبلاگ
بازدید امروز :27
بازدید دیروز :4 مجموع بازدیدها : 81172 خبر نامه
وضعیت من در یاهو
جستجو در وبلاگ
|